Merdeka Ruh, Merdeka Jiwa


31 Ogos 1957- Hari yang bermakna ini akan sentiasa diingati oleh seluruh rakyat Malaysia. Ketika Bapa Kemerdekaan Malaysia kita melaungkan perkataan keramat, Merdeka! Merdeka! Merdeka! dan disambut oleh seluruh rakyat Tanah Melayu ketika itu, peristiwa bersejarah tersebut terus diingati dan sehingga diabadikan di dalam filem mahupun drama di negara kita.

Alhamdulillah, inilah ucapan keramat yang tidak bisa dilawan oleh mana-mana ucapan lain atau dalam erti kata lain-ucapan manusia. Kemerdekaan ini adalah daripada Allah jua. Tidak salah untuk menyambut dan mengingati Hari Kemerdekaan Negara kerana ianya adalah salah satu bentuk atau tanda kesyukuran kita atas nikmat kemerdekaan negara kita daripada cengkaman penjajah. Syukur kepada Allah kerana kita masih boleh mendiami negara yang aman, tiada ghazwah secara zahiriah dan masih boleh bekerja dengan baik.

Bertambah lagi kesyukuran kita kerana pada tahun ini, 31 Ogos 2010 jatuh di dalam bulan Ramadhan, bulan rahmat dan bulan keberkatan. Tiada percikan bunga api mahu pun acara sambutan kemerdekaan besar-besaran yang boleh melalaikan rakyat Malaysia diadakan pada tahun ini (baca: dalam pengetahuan saya). Jika ada sekali pun, saya kira ianya tidaklah semeriah seperti yang pernah dilakukan pada tahun-tahun sebelum ini, insya-Allah.

Erti kemerdekaan bukanlah semata-mata bermaksud sesebuah negara itu bebas daripada cengkaman penjajah, tetapi maksud keMERDEKAan secara batiniyyah itu yang perlu dihayati oleh kita semua. Merdekakan ruh, merdekakan jiwa daripada cengkaman HAWA NAFSU. Betapa beruntungnya kita kerana erti kemerdekaan sebenar dapat kita hayati di dalam bulan suci ini. Ya, Madrasah Ramadhan ini sebenarnya mengajar kita untuk mendidik ruh, jiwa dan diri kita untuk mengawal hawa nafsu yang sering hendakkan perkara yang tidak baik.

Maka akan bertemulah kita dengan topik-topik di dalam Madrasah Ramadhan; subjek SABAR, TAQWA, MUJAHADAH, QANA’AH, SYUKUR dan TAQARRUB dipelajari oleh kita setiap hari. Kita memahami substances di dalam subjek-subjek ini dan kita cuba untuk mempraktikkannya. Betapa kita juga tahu bahawa kita kini sedang berada dalam fatrah 10 hari terakhir Madrasah Ramadhan. Oh, betapa Madrasah Ramadhan semakin hampir meninggalkan kita!

Merdeka ruh, merdeka jiwa bukan sahaja bebas daripada jajahan hawa nafsu tetapi juga bebas daripada pergantungan sesama makhluk. “Hidup ini usah bergantung sesama makhluk!” {Aneessa, PBS} Apa definisi pergantungan kepada makhluk? Mungkin contoh mudahnya adalah seperti menganggap rezeki yang diperoleh adalah daripada mana-mana pihak, contohnya menganggap syarikat ini yang memberi kita makan (baca: rezeki). Walhal, rezeki itu datang daripada Allah Ta’ala, Ar-Razzaq, Yang Maha Pemberi Rezeki! Mindset ini yang wajib diubah dan diperbetulkan dalam rata-rata masyarakat kita pada hari ini. Inilah erti kemerdekaan sebenar kerana hakikatnya tiada pergantungan yang lebih utama melainkan pergantungan total kita adalah kepada Allah Rabbul Jalil!

“Katakan sesungguhnya sembahyangku, ibadahku, hidupku dan matiku kerana Allah, Tuhan (Rabb) sekalian alam.” [Al-An’am: 162]

Comments