Dunia Pendidik; Ahlan Wasahlan

Bismillahi walhamdulillah

Menulis di halaman LTC ini memberikan satu kepuasan kepada diri. Niyyah utama adalah menulis kerana-Nya kerana aku tahu bahawa setiap perkataan yang ditinta di sini pasti akan disoal oleh-Nya. Mohon maghfirah-Mu Ya Allah, biarlah apa sahaja yang ditinta di sini mendapat redha-Mu dan bermanfaat sedikit sebanyak buat yang membaca.

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah...

Dunia yang dirindui olehku sudah menjengah. Allah Ar-Razzaq memperkenan memberikan sekali lagi peluang keemasan untukku mengasah dan mempertajam 'teaching skill' yang bakal bermula esok hari. Setelah hampir setengah tahun meninggalkan tanah UiTM Perlis, guru pengalaman pertamaku, kini tanah PASUM pula bakal menjadi guruku. Doa dipanjatkan, Ya Allah bantulah hamba-Mu ini..

Walaupun aku sudah punya sedikit pengalaman dalam mengajar, tidak dinafikan rasa gundah juga cuak melatari hati ini. Sudah tentu subjekku (baca: anak didik) adalah berbeza dengan mantan pelajarku dahulu. Mengikut pengalaman daripada tutor-tutor senior, pelajar-pelajar PASUM ini sangat cerdas dan bijak belaka. Oh, kaget juga aku! Satu perkataan yang muncul, PERSIAPAN yang semantapnya harus dilaksanakan.


Bagaimana reaksi pelajar-pelajarku? Segera terngiang-ngiang di telinga.."Miss Hafizah", gelaran daripada anak-anak didikku di UiTM Perlis dahulu. Ah, saya merindui awak semua, semoga awak semua sukses dunia akhirat..

"Ya Allah Yang Maha Mendengar, hamba-Mu memohon urusan pengajaran dan urusan duniawiku dipermudahkan oleh-Mu. Ya Allah, tidaklah dunia yang ku kejar melainkan dunia ini hanyalah merupakan tunggangan dan jambatan menuju ke negeri abadi"

Comments