Skip to main content

Second Chance


Bismillahi walhamdulillah

Alhamdulillah segala syukur, puja-puji dipanjatkan kepada-Nya, yang sentiasa menjaga kita hatta di dalam gelap mahu pun terang. Betapa tidak terhitung nikmatnya, "wayarzuqhu minhaithu la yahtasib"-Dia yang memberikan rezqi dalam keadaan yang tidak disangka-sangka atau orang Melayu kita selalu tafsirkan sebagai 'durian runtuh'.

"Inna ma'al 'usri yusra"-sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kesenangan. Maha Suci Allah, Dia tidak akan membebankan hamba-Nya jika hamba-Nya itu tidak mampu. Sesulit apa pun masalah yang dilontarkan, pasti ada jalan penyelesaiannya. Sesedih apa pun kejadian yang menimpa, pasti ada pelangi yang mewarnai selepasnya. Dan begitu juga, sesuram, semuram, sepahit dan apa sahaja 'se' yang berwarna hitam, pasti akan diselit warna ceria, pelangi indah dan sinar cahaya jika direnung dengan mata hati kita.

Ujian, mehnah adalah lumrah dalam kehidupan orang beriman. Allah juga berfirman bahawa tidak beriman seseorang itu selagi dia tidak diuji. Kehilangan insan tersayang, kemusnahan harta benda, kegagalan dalam peperiksaan dan sebagainya adalah siri-siri ujian yang pasti ada di dalam diari hidup kita. Maka apabila diberikan ujian, pintalah untuk dibesarkan iman untuk menghadapi ujian ini bukannya menyuburkan benih putus asa di dalam diri.

Allah sebenarnya mahu mengangkat darjat hamba-Nya. Maka hamba yang terpilih diuji oleh-Nya. Rahmat Allah itu amat luas, pasti kita tidak dapat menghitungnya. Maka bersyukurlah jika kita yang dipilih untuk menerima ujian ini. Lalu adakah ujian ini merupakan titiknya?

"Everybody deserves a second chance"-tersenyum-senyum saya mengingat kata-kata ini. Tidak perlu saya mention siapa yang menyebutnya tetapi cukuplah jistnya dapat kita ambil. Ya, SECOND CHANCE! Setiap orang berhak mendapatkannya, berhak menggenggamnya, berhak menuainya kembali. Kegagalan dalam first chance bukanlah penamatnya tetapi laluan itu adalah permulaan kepada titik-titik atau mozek-mozek yang bakal kita cantumkan dalam sepanjang hidup kita.

Alhamdulillah, inilah second chance saya. Saya tidak mahu menjadi orang yang kalah dengan first chance dan merasakan seolah-olah tiada chance lagi untuk upgrade diri kita. Jawapannya ADA! Grab your second chance! Saya lebih rela jatuh berkali-kali daripada menang tanpa maruah!

Second Chance saya..doakan~

Comments

Popular posts from this blog

Ini Mozek BERSIH 2.0 Saya

Bismillahi walhamdulillah 9 Julai 2011 pasti akan terpahat kukuh dalam seluruh memori rakyat Malaysia. Sama seperti peristiwa berdarah 13 Mei 1969. Walaupun ianya telah 42 tahun berlalu, rakyat tidak pernah melupakannya. Impaknya amat besar terutamanya kepada kaum Melayu dan Cina pada ketika itu. Mozek BERSIH 2.0 Saya cuba mengenepikan segala emosi dan rasa marah saya ketika entri ini ditulis. Sungguhpun rasa marah ini tidak lagi padam, pesan naqibah saya, SABAR, SABAR dan berSABARlah! Sesungguhnya mengamalkan Islam pada akhir zaman ini ibarat menggenggam bara api! Maka, saya cuba bersabar, seperti sabarnya para pemimpin saya tika ini. Pagi 9 Julai 2011 tiba juga. Alhamdulillah, sehari telah berlalu pergi menjadikan umur saya 25 tahun 1 hari. Ulang tahun yang pasti diingati berikutan terpalitnya sejarah hitam dalam demonstrasi BERSIH 2.0! Palitan ini sebenarnya sudah pun terjadi kepada beberapa siri demonstrasi sebelum ini, tetapi saya kira palitan kali ini lebih dahsyat, lebih jijik d...

Wanita Perlu Bijak Urus Emosi

 Bismillahirrahmanirrahim, 10 hari lagi kita nak bertemu dengan bulan yang dirindui, Ramadhan al-Mubarak. Bulan yang penuh rahmat dan maghfirah daripada Allah, Rabb kita. Sebagai seorang wanita apatah lagi bergelar isteri dan ibu berkerjaya, pengurusan emosi sangat penting. Bukan mudah nak menukar 'topi' daripada seorang isteri dan ibu kepada seorang pekerja dan sebaliknya. Apabila seorang ibu penat di tempat kerja, ibu perlu berehat seketika agar emosinya stabil dan dapat berperanan dengan baik di rumah. Masha Allah Tabarokallah! Seorang ibu juga manusia biasa. Tidak terlepas dari rasa penat, marah dan sedih. Sifat negatif yang boleh menyebabkan sebuah keluarga tidak ceria dan harmoni. Ada satu kata-kata popular, "happy wife, happy family". Ada benarnya kata-kata ini. Ibu ialah madrasah dalam rumah tangga. Bahagia ibu, inshaa Allah bahagia rumah tangga. Sedih ibu, maka rumah tangga turut berasa muram. Kebanyakan sekolah sibuk dengan acara sukan minggu ini. Lantaran i...

Keluarga Juliana Berkembang ^^,

Bismillahi walhamdulillah "Isteri dan anak-anak adalah perhiasan dunia" Alhamdulillah, segala puji hanya untuk Allah, Tuhan Maha Pencipta, yang menciptakan manusia dari setitis air mani yang hina. Lalu menjadi segumpal darah, menjadi tulang, tulang kemudiannya dibalut dengan daging, dirupakan dengan sebaik-baik rupa dan bentuk lalu ditiupkan roh oleh Allah. Subhanallah! Tabarokallah! Alhamdulillah, adinda dikasihi Sakinah telah selamat melahirkan putera keduanya pada tanggal 8 September 2013 pada jam 5.01 petang di Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar. Putera kedua yang diberi nama Muhammad 'Imad Aqil menambahkan lagi seri kepada keluarga besar Juliana kami, Alhamdulillah.  Inilah Abang Long Fathi ^^, Ini adik Fathi, 'Imad Terimbau kenangan kami 9 beradik yang jarak kelahiran agak dekat, ada yang setahun, 2 tahun dan paling lama adalah 4 tahun. Seperti juga Sakinah, jarak kelahiran anaknya yang pertama dan kedua hanyalah setahun 1 bulan...