Berbaik Sangkalah dengan Allah


Firman Allah Ta'ala di dalam sebuah hadith Qudsi:

"Aku mengikuti persangkaan hamba-Ku terhadap diri-Ku. Oleh kerana itu, bersangkalah dia terhadap-Ku menurut apa yang disukainya."

Sekali lagi Allah menguji. Aku sangat tahu bahawa ujian aku ini tidaklah sehebat ujian insan-insan lain yang lebih kuat tekanan dan kesusahan yang mereka hadapi. Tetapi Allah jua telah menyatakan bahawa tidak beriman seseorang mukmin itu selagi dia tidak diuji. Aku redha akan ujian ini dan pada hakikatnya aku sendiri yang tidak benar2 itqan dalam pelajaranku..

Allahu Akbar! Rasa berat dan sesak sungguh dadaku apabila melihat prestasi akademik yang semakin membimbangkan walhal peperiksaan akhir semester akan tiba tak berapa hari sahaja lagi. Kepada Allah tempat aku memohon. Allah ingin mentarbiyah diriku, betapa ilmu-Nya sangat mahal, betapa perlunya TAQWA dan teliti dalam menuntut ilmu-Nya. Allahu Rabbi, ampunkan aku Ya Tuhan..rupa-rupanya aku masih tidak itqan, tidak teliti dan tidak menjiwai subjek2 ku ini.

Adakah mendung gelap ini akan berpanjangan? Berbaik sangkalah dengan Allah. Gagal ujian bukan bererti hidupmu akan berakhir pada esok hari. Bangkitlah! Hakikatnya orang-orang yang berjaya pada hari ini, mereka jua telah melalui siri-siri kegagalan yang akhirnya meletakkan mereka jauh lebih baik daripada mereka yang sering menggondol kejayaan.

Ingin ku kongsi sedikit kata-kata penyejuk hatiku yang ku peroleh daripada sebuah buku yang famous, La Tahzan:

"Contoh kecintaan Allah kerana sikap hamba-Nya yang selalu menaruh harap kepada-Nya dan menanti pertolongan dan naungan dan tempat kembalinya, adalah bahawa jalan keluar dari kesulitan itu hanya akan datang setelah hamba itu mengalami kebuntuan, setelah tidak tahu lagi harus ke mana ia mengarahkan cita2 dan keinginannya, setelah pintu harapannya tertutup, setelah kehabisan aqal, dan setelah tidak tahu lagi bagaimana mengakhiri tekanan dan ujian terhadap dirinya. Untuk apa semua itu? Agar menjadi pendorong bagi dirinya untuk mengarahkan harapannya kepada Allah dan agar menjadi peringatan supaya terus memperbaiki prasangka baiknya kepada-Nya."

Comments