My FYP!

Bismillahi walhamdulillah..

Alhamdulillah, syukran Allah kerana mengizinkan aku untuk terus menghirup udara pada hari ini dengan dibekali iman kepada-Nya..

Sudah 2 Zulqaedah rupanya. Syawal yang diraikan telah pun berlalu. Semoga bulan-bulan yang mendatang akan menjadikan kita hamba yang lebih tinggi iman dan taqwanya, insya-Allah.

Sengaja aku ingin mencoretkan posting kali ini mengenai akademikku sebagai pelajar tahun akhir di UIAM Kuantan ini. Semester ini aku akan menghabiskan kesemua subjekku insya-Allah, sebanyak 5 subjek lagi yang tinggal. Moga-moga semuanya lulus dengan cemerlang, insya-Allah.

Semester ini juga aku dalam fatrah menyiapkan Final Year Project (FYP) ku yang bertajuk FINANCIAL PERFORMANCE OF ISLAMIC BANKING AND CONVENTIONAL BANKING IN MALAYSIA. Alhamdulillah baru sebentar tadi aku selesai membentangkan proposalku di hadapan pensyarah2 dan supervisorku. Ada juga 1 soalan yang tak dapat ku jawab, inilah gara-gara preparation yang agak last minute, Astaghfirullah..

Semakin beralih ke satu tahap yang lebih tinggi dalam akademikku, semakin aku merasai kepayahan dan kesukaran subjek-subjekku ini. Aku harus perform dengan baik walau susah macam mana pun subjek-subjekku ini. Pernah aku rasa sedih sangat sebab sangat jarang aku perform dengan excellent dalam pelajaranku. Jauh sekali jika mahu dibandingkan dengan rakan-rakanku yang lain. Sesekali terbit juga rasa putus asa, Astaghfirullah..

Dalam sudut yang lain, aku cuba melihat dengan mata hatiku. Betapa Allah itu mengetahui tahap kemampuanku. Allah sentiasa membantuku. Rasa sangat diri ini tidak mampu untuk hadapi tahun akhir ini dengan bebanan subjeknya yang jauh lebih sukar, tetapi Allah Maha Penyayang. Allah tidak membiarkan aku terkapai-kapai sendirian dalam menuntut ilmu-Nya. Dia menganugerahkan rakan-rakan dan pensyarah2 yang banyak membantuku dalam akademikku. Tinggal lagi itqan dan usaha yang bersungguh2 dari diriku sendiri. Insya-Allah, Hafizah boleh!

Teringat aku pernah berborak dengan lecturerku, Mdm Azsida. Beliau sering menceritakan pengalaman beliau semasa bergelar mahasiswa dahulu. "Ilmu itu mahal", katanya. Beliau juga pernah merasai jatuh bangun dalam akademik tetapi beliau sangat yakin dengan nusrah Allah jika kita sendiri itqan dalam menuntut ilmu, insya-Allah Allah akan mempermudahkan jalan kita.

1 semester-to-go! Aku selalu berpesan kepada diriku. Hafizah, you can be an excellent student! Tiada apa yang mustahil jika kita betul2 niat untuk berjaya kerana Allah! Nak apa2 sekali pun, minta pada Allah. Tetapi perlulah diiringi dengan USAHA dan DOA.


"Rabbi zidni 'ilma war zuqni fahma"

dan aku menyedari bahawa ilmu Allah itu mahal..

Comments

  1. Semoga terus cemerlang.Bidang yang cukup bagus untuk diterokai. Padan dengan kecerdasan otak yang dimiliki. Kami yang berada dibawah ini, mendoakan semoga yang berada dipuncak kecemerlangan ini terus berjaya.

    ReplyDelete
  2. Syukran ya akhi..
    Bidang nta pun bukan calang2 orang yg dpt menguasainya..dan Alhamdulillah nta dh pun melepasi fasa degree. Mabruk!
    Semoga NAJAH terus menjadi milik kita..
    Syukran laka.

    ReplyDelete

Post a Comment